سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارتفاع استاندارد صندلی اپن آشپزخانه چقدر است؟

راهنمای انتخاب ارتفاع مناسب برای صندلی اپن

یکی از اجزای دکوراسیون آشپزخانه‌های امروزی که بصورت روزانه و در چندین نوبت مورد استفاده همه اعضای خانواده قرار می‌گیرد، بدون شک صندلی اپن می‌باشد. خرید صندلی اپن آشپزخانه آنقدرها هم که به نظر می‌رسد ساده نیست. نکاتی مهمی در خرید صندلی اپن نقش دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

ارتفاع صندلی اپن

چند سالی است که در ایران ترکیبی از معماری داخلی منزل بیش از گذشته محبوبیت دارد و آن هم حالتی است که بین آشپزخانه و مهمانخانه (هال یا پذیرائی) دیوار نمی‌کشند و اصطلاحاً به آن اپن می گویند. کلمه اپن از حیث نسبت، بیشتر متوجه آشپزخانه است تا سالن. در واقع به این مدل آشپزخانه ها، آشپزخانه اپن می گویند.

اوایل از قسمت اپن، فقط برای جابجائی وسائل از آشپزخانه به سالن پذیرائی استفاده می‌شد ولی بعد از مدتی، برای استفاده بهتر از این قسمت، عرض آن بیشتر و تبدیل به یک میز شد. ارتفاع این میز بین 80 تا 100 سانتیمتر متغیر است و در هر صورت بیش از یک میز ناهارخوری معمولی ارتفاع دارد.

بنابراین چنین میزهایی، صندلی مخصوص خود را نیز احتیاج خواهد داشت که به صندلی اپن معروف است. برای صرف غذا و نوشیدن معمولا باید بین نشیمن تا روی میز حدود 30 سانتی متر فاصله باشد درحالیکه صندلی های ناهارخوری نهایتا 46 سانتیمتر هستند. علاوه بر این عرض صندلی های ناهارخوری معمولی بقدری است که نمی توان تعداد زیادی از آن را کنار هم قرار داد در حالیکه صندلی های اپن با عرض کمی که دارد این امکان را برای ما فراهم می کند.

 

 

اگر برای اولین بار است که می خواهید برای بار یا اپن آشپزخانه خود از صندلی هایی با ارتفاع ثابت استفاده کنید، قبل از خرید باید به ارتفاع میز اپن و یا صفحه اپن آشپزخانه و در مرحله بعد به ارتفاع صندلی بار خود توجه داشته باشید تا صندلی که خریداری می کنید هنگام استفاده در پشت میز ، کوتاه تر یا بلندتر از حد استاندارد نباشد و شما را هنگام میل غذا دچار مشکل نکند.

همانطور که گفته شد برای استفاده از قسمت اپن آشپزخانه استفاده از صندلی های بلند رستورانی که معروف به صندلی بار هستند، مرسوم است. در واقع ارتفاع نشیمن صندلی بار در بالاترین حالت حدود 70 سانتیمتر است که برای میز یک متری مناسب است. 

در شکل زیر تفاوت صندلی ناهار خوری ، صندلی کانتر و صندلی بار به خوبی قابل مشاهده است.

صندلی بار (Bar stool) یک اصطلاح جامع است که اشاره به صندلی های اپن در سه ارتفاع متفاوت دارد: کانتر، بار و تماشاگر (که گاهی به آن استادیومی هم گفته می شود). 

صندلی های کانتر مانند آنچه در تصویر می بینید، برای کانترهایی با ارتفاع استاندارد 90 سانتی متر طراحی شده اند. البته استاندارد دقیقی وجود ندارد ولی می‌توان گفت اختلاف ارتفاع 25 الی 30 سانتی متری بین سطح میز و سطح نشیمن گاه صندلی یک اندازه ایده آل می تواند باشد. بنابراین ارتفاع صندلی کانتر در بازه ای بین 64 تا 66 سانتی متر قرار می گیرد. صندلی بار کمی بلندتر است و ارتفاعی بین 72 الی 76 سانتی متر برای آن مناسب است. صندلی اپن تماشگر، برای میزهای بالای 110 سانت کاربرد دارد و خیلی مرسوم نیست. ارتفاع این صندلی بین 85 الی 90 سانت متغیر است.

استاندارد ابعاد انواع صندلی از جمله صندلی اپن برگرفته از استانداردهای ارگونومیک است. این استانداردها از سالها پیش تعریف شده و تا بحال تقریبا ثابت مانده و اختلاف کمی بینشان دیده می شود.

اختلاف ارتفاع 25 الی 30 سانتی متری بین سطح میز و سطح نشیمن گاه صندلی یک اندازه ایده آل می تواند باشد.

تعادل در صندلی اپن

معمولا کسانی که تجربه ای در استفاده از صندلی های اپن، مخصوصا مدل های پایه بلند آنرا ندارند کمی در حفظ تعادل روی این صندلی ها دچار مشکل میشوند یا هنگام نشستن روی آنها استرس افتادن را دارند. ولی بعضی از صندلی های اپن طوری طراحی میشوند که هنگام نشستن روی آنها کاربر کاملا احساس امنیت و پایداری دارد پس هنگام خرید، وضعیت تعادل صندلی را چک بفرمایید بعضی صندلی های غیر استاندارد این مشخصه را ندارند.

یکی دیگر از خصوصیات صندلی اپن این است که به دلیل ارتفاع زیادشان شخصی که روی آن می نشیند، نمی تواند پای خود را روی زمین قرار دهد، بنابراین قسمتی از پایه این صندلی ها تکیه گاهی است که به آن رکاب می گویند و برای قرار دادن کف پا مناسب است.

چهارپایه چوبی

یکی از محصولات چوبی که می‌توان بعنوان صندلی اپن از آن استفاده کرد چهارپایه چوبی است. تفاوت چهارپایه و صندلی اپن در پشتی آن است. چهارپایه جایی برای تکیه دادن ندارد ولی برای مدت 10 تا 15 دقیقه که معمولا زمان برای صرف صبحانه و ناهار یا شام از آن استفاده میشود آزار دهنده نیست. در عوض بعلت نداشتن پشتی براحتی در زیر میز جای گرفته و فضای کمتری را اشغال می‌کند. علاوه بر این از آن می‌توان بعنوان نردبان و زیر پایی نیز استفاده کرد که این امکان برای خانمهای خانه دار بسیار مطلوب و پر کاربرد است.

به یاد داشته باشید صندلی اپن آشپزخانه که کامل کننده دکوراسیون منزل شما است روزانه 3 الی 5 بار مورد استفاده همه اعضای خانواده قرار می گیرد، پس در انتخاب آن دقت کنید.

منبع: improvementscatalog

[irp]

صنایع چوب منصور افتخار دارد در طراحی و ساخت صندلی اپن خود تمامی این استانداردها را رعایت کرده و محصول قابل قبولی را در حد استانداردهای جهانی در اختیار هموطنان قرار داده است. برای مشاهده گالری محصولات و سفارش خرید می‌توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.

 

گالری صندلی های اپن منصور