سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آنتن تلویزیون و مشکلات و راه حل ها

برای داشتن یک تصویر تلویزیون خوب باید آنتن ، کابل آنتن ، اتصالات مانند پریز و فیش و رابط و اسپلیتر، رسیور دیجیتال و تلویزیون، همگی درست کار کنند. آنتن تلویزیون یکی از مهمترین قسمتهای به دست آوردن تصویر خوب است. امروزه انواع آنتن ثابت (آنتن شاخه ای) و متحرک توسط شرکتهای ایرانی و خارجی ساخته میشوند. اما بدون بررسی، خرید بهترین آنتن هم نمیتواند مشکلات ما را حل نکند.

آنتن تلویزیون و مشکلات و راه حل ها

  • وزش باد و تکانهایی که تصویر را به هم میریزند!

یکی از مشکلات متداول و ناراحت کننده در هنگام دیدن یک برنامه تلویزیونی این است که آنتن شما با وزش باد، تکان میخورد و تصویر به هم میریزد. البته تکانهای کوچک نمیتوانند مشکلی برای تصویر ایجاد کنند اما اگر آنتن را خوب محکم نکرده باشید، وزش باد، آنتن را میگرداند و سیگنال درست به آنتن نمیرسد. در این صورت تصویر به هم میریزد. داشتن یک پایه محکم و ثابت کردن بدنه آنتن هوایی، اولین شرط داشتن یک تصویر خوب است. حتی در آنتن های متحرک، باید پایه آنتن و همچنین اتصال آنتن به پایه اش، کاملا محکم باشد.

  • اتصالات بدی که کیفیت سیگنال را پایین می آورند!

در اتصال کابل آنتن به آنتن، خیلی باید دقت کنید. کابل آنتن از دو قسمت تشکیل شده است. شیلد و مغزی که هردو رسانا و هادی هستند. این دو هادی به هیچ عنوان نباید به هم اتصالی داشته باشند.

در هنگام اتصال کابل آنتن به آنتن، دقت کنید که سیم مغزی به هیچیک از رشته های شیلد وصل نشود. حتی اتصال یکی از رشته های نازک شیلد به مغزی باعث خراب شدن تصویر میشود.

  • کابل آنتن فرسوده و غیر استاندارد، سیگنال را ضعیف میکند!

آنتن خوب، یکی از ارکان به دست آوردن تصویر خوب است. اما اگر کابل استاندارد و مناسبی برای انتقال امواج تصویر به تلویزیون یا رسیور دیجیتال نداشته باشید، هرچقدر که آنتن خوبی داشته باشید و جهت آن را درست تنظیم کنید، نتیجه نخواهید گرفت.

  • اتصالات غیر مقاوم در برابر گرد و خاک و باران، سیگنال را ضعیف میکنند!

در نقطه اتصال کابل آنتن به آنتن، معمولا یک برد الکترونیکی چاپی ساده هست که با بست و پیچ کابل آنتن را نگه میدارد. در خرید آنتن سعی کنید آنتنی را انتخاب کنید که قاب مناسبی برای اینجا داشته باشد. قابی که با بارش باران، آب در آن نفوذ نکند و گرد و غبار در آن راه نیابد. گرد و غبار و آب و رطوبت، مقاومت میان شیلد و مغزی را کم میکنند و باعث میشوند کیفیت سیگنال، به شدت پایین بیاید.

در انتخاب آنتن، یک پارامتر مهم وجود داره؛ بهره آنتن با واحد دسی بل (dB) مشخص میشه. معمولا شرکتهای ایرانی این پارامتر رو ذکر نمیکنن. اما اگر این پارامتر رو روی بسته بندی آنتنی دیدین، بدونین که هرچی این عدد بزرگتر باشه، کیفیت سیگنال خروجی آنتن بالاتر خواهد بود.

  • آیا آنتن در جهت بدی تنظیم شده است؟

در قدیم برای تنظیم جهت آنتن باید مناسبترین جهتی که همه کانالها با آن بهترین تصویر را بدهند انتخاب میکردیم. اما معمولا این اتفاق نمی افتاد و بعضی کانالها خوب و بعضی بد بودند. اما این روزها همه از رسیور دیجیتال استفاده میکنند. در رسیورهای دیجیتال، یک حالتی در منوها هست که میتوانید شدت سیگنال را با آن تنظیم کنید. بنابراین رسیور را در حالت شدت سیگنال قرار دهید و آنقدر آنتن هوایی ثابت یا آنتن رومیزی را بچرخانید تا بیشترین مقدار سیگنال را بگیرید. اگر هم آنتن گردان یا متحرک دارید، این کار را به عهده خود آنتن بگذارید. وقتی بیشترین سطح سیگنال را دریافت کردید، وارد کانال یابی شوید.

انواع آنتن تلویزیون

برای مصارف خانگی 3 نوع آنتن در بازار موجود است. آنتن هوایی ثابت، آنتن هوایی گردان و آنتن رومیزی.

آنتن گردان یا متحرک

آنتن تلویزیون گردان

آنتن متحرک یا گردان در جاهایی استفاده میشود که سیگنال ضعیف است و برای پیدا کردن فرکانسهای مختلف به گردش آنتن احتیاج است. این آنتن به صورت اتوماتیک، جهت خود را تنظیم میکند.

آنتن ثابت

آنتن تلویزیون ثابت

برای جاهایی که سیگنال نسبتا قوی است و نیازی به گردش آنتن برای پیدا کردن کیفیتهای بهتر نیست. این آنتن بعد از نصب نیاز به تنظیم جهت دارد و بعد از تنظیم، محل و جهت آن را باید ثابت کرد.

آنتن رومیزی

آنتن تلویزیون رو میزی

آنتن رومیزی برای استفاده در داخل خانه به کار میرود. در ساختمانهای بلند و در طبقات بالای آپارتمانها و برجها میشود از این آنتن استفاده کرد. به علت نصب در داخل و نزدیکی به تلویزیون، تنظیم جهت این آنتن بسیار راحت است.


نتیجه استفاده از آنتن رومیزی برای طبقات پایین و یا ساختمانهای کوتاهی که در میان سازه های بلندتر قرار گرفته اند، سیگنالهای ضعیف و نداشتن تصویر خوب است. در جاهیی که از فرستنده های اصلی دور هستید، بهتر است از آنتنهای هوایی استفاده کنید. در جاهایی که آنتن هوایی ثابت نمیتواند سیگنالهای هوایی را خوب دریافت کند، از آنتنهای متحرک استفاده کنید. برای انتخاب آنتن درست، از همسایه هایی که قبل از شما در آن محل بوده اند و تصویر تلویزیونشان خوب بوده، کمک بگیرید؛ ببینید آنها از چه نوع آنتنی استفاده میکنند. حتی در پیدا کردن جهت آنتن، جهت آنتنهای آنها را ببینید. اگر در طبقات بالای ساختمانتان قرار دارید یا در برج زندگی میکنید، شاید آنتن رومیزی هم برای گرفتن سیگنال خوب، کافی باشد.

آنتن های رومیزی از آنتنهای ثابت ارزانتر هستند. همچنین آنتنهای ثابت از آنتنهای متحرک ارزانتر هستند. اگر آنتن رومیزی به کار شما بیاید، نه تنها در خرید آنتن مبلغ کمتری پرداخت میکنید، هزینه ای هم برای نصب آن پرداخت نمیکنید. پس کمی حوصله کنید و انتخابتان را به بهترین شکل اجرا کنید.